OŚWIETLENIE JESIENIĄ I ZIMĄ

Oknar > Porady > OŚWIETLENIE JESIENIĄ I ZIMĄ

Nadmiar sztucznego światła, zwłaszcza o białym, chłodnym odcieniu, może doprowadzić do depresji, problemów z nauką i koncentracją, nadmiernego pobudzenia i rozdrażnienia.

Problem dotyczy głównie osób pracujących w biurach oraz uczniów, którzy praktycznie cały dzień spędzają w budynkach ze sztucznym oświetleniem, a wychodzą z nich, gdy na zewnątrz jest już ciemno. Na domiar złego, po powrocie do domu, najczęściej spędzają czas przed telewizorem, laptopem lub na odrabianiu lekcji przy lampce biurkowej.

Profesor Samer Hattar z USA tłumaczy mechanizm tego problemu – komórki nerwowe oczu pod wpływem sztucznego, białego światła pobudzają układ limbiczny mózgu, czyli ośrodek sterujący naszym nastrojem. Prowadzi to do pogorszenia humoru, a nawet depresji, zmniejszenia zdolności zapamiętywania i uczenia się. Kiedy nastaje mrok, te ośrodki w mózgu wyłączają się, a my, przebywając w sztucznym oświetleniu, zmuszamy je do ponownej aktywacji, co z kolei prowadzi do wydzielania się kortyzolu, czyli hormonu stresu. A to, długofalowo, może prowadzić do depresji – właśnie dlatego bardzo wysoki odsetek ludzi z depresją występuje wśród mieszkańców np. Skandynawii podczas nocy polarnej.

JAK SOBIE Z TYM PORADZIĆ?

Dobrym pomysłem jest wychodzenie na krótkie przerwy w trakcie pracy lub między lekcjami na zewnątrz, kiedy jest jeszcze jasno – wyjście na spacer lub spędzenie chwili na zewnątrz w celu przewietrzenia się.

Jeśli w miejscu pracy bądź szkole używane są świetlówki, można zwrócić się do pracodawcy lub administratora budynku z prośbą o zmianę na światło, które nie pulsuje. Świetlówki bowiem, choć nie widać tego gołym okiem, poprzez pulsowanie, bardzo męczą i oczy i mózg.

Koniecznie trzeba zmienić żarówki w domu z tych z białym, chłodnym światłem na ciepłe, żółte, natomiast wieczorami używać oświetlenia w najmniejszym możliwym natężeniu. Staraj się także używać światła ogólnego, nie punktowego / kierunkowego, gdyż to drugie jest mniej naturalne i bardziej męczące dla wzroku.

Jeśli masz kominek, bardzo polecamy spędzanie czasu przy jego świetle. Jest naturalne, o ciepłej barwie, dodatkowo grzeje i poprawia nastrój. Dodatkowo ważnym aspektem jest suplementowanie witaminy D. W naszej szerokości geograficznej aż 90% populacji ma niedobór tej witaminy od października do kwietnia, czyli w okresie jesienno-zimowym. Nawet kiedy w tym czasie zdarzają się słoneczne dni, nasza skóra nie jest w stanie syntetyzować tej witaminy, ponieważ słońce pada na nią pod zbyt małym kątem.

Dodatkowo bardzo polecamy zadbać o oświetlenie na zewnątrz domu czy w ogrodzie. Dekoracyjne oświetlenie nie tylko ma walory estetyczne, ale również poprawia nastrój. Jeśli masz mieszkanie, świetnym pomysłem jest również przywieszenie dekoracyjnego, ciepłego i dyskretnego oświetlenia w oknach czy na parapecie. W tym przypadku idealnie sprawdzą się drobne lampki czy kolorowe kule.

Leave a Reply